19 november 2018

Stop de verkwisting met Adwords.

Stop de verkwisting met Adwords.

Remarketing is één van de oplossingen om verspillende Adwords-campagnes tegen te gaan. In dit atikel leg ik uit wat je kan doen met remarketing om die verkwisting te gaan.

Adwords…een bodemloze put?

De normale Adwords-campagne is inmiddels wel bij alle ondernemers bekend. Je zet een advertentie online die met een ter zake doende zoekwoord bovenaan komt in de zoekresultaten. Het is een veiling met zoekwoorden waar concurrenten ook bieden op de posities van die advertentie.

In de loop der jaren zijn deze advertenties behoorlijk gecamoufleerd door Google zodat je steeds minder het verschil tussen normale zoekresultaten en advertenties. Je moet zeker geen advertenties op je bedrijfsnaam daar neerzetten. Mensen klikken toch wel op je bedrijf als je daar mee bovenaan komt. Dan stuur je echt geld naar de bekende put zonder bodem.

Niettemin klikken mensen gedachteloos op advertenties en dit werkt een enorme verspilling in de hand voor bedrijven. Fijn voor Google dus want elke klik brengen ze in rekening en de euro’s vloeien in de kas van Google. Minder fijn is dat echter voor bedrijven en kleine ondernemers die met een smal budget toch al concurrentiekracht moeten bieden. Soms betaalt men € 4,- per klik! Die kosten lopen natuurlijk flink op als je weet dat je vele klikken moet ophalen voordat iemand contact zoekt. En daarna nog moet dat contactmoment verzilverd worden. Het is dus zaak dat het rendement uitermate goed wordt doorgemeten. Veel advertenties zijn pure verspilling omdat ze niet scherp staan ingesteld bijvoorbeeld op regio en demografische factoren.

Waarom is remarketing of retargetting dan beter?

Remarketing draagt bij aan het beter benutten van het beschikbare budget. Met een cookie wordt een bezoeker daarna gevolgd op internet. Voormalige bezoekers krijgen daarna een banner van het bedrijf te zien op bijvoorbeeld nu.nl of buienradar.nl

Een belangrijk onderdeel van de kostenbesparing is dat een deel van de bezoekers nog steeds organisch binnenkomen of direct een url intikken. Je laat daarna banners zien aan mensen die al op de site zijn geweest. Deze bezoekers kwamen gratis binnen en hebben dus dan ook een meer dan gebleken interesse in je product of dienst getoond. Van belang is te weten dat 96% van de unieke bezoekers nooit contact zal zoeken nadat zij op een dure Adwords-advertentie hebben geklikt.

Je kan dus beter geld uit geven aan bezoekers die gratis binnenkwamen dan aan een Adwords-klik van iemand die nooit meer terug gaat keren. Ook kan je banners laten zien aan mensen die elders op internet een gebleken interesse hebben getoond doordat zij vergelijkbare sites hebben bekeken.

Het gros van de mensen hebben ook meerdere touching points nodig voordat zij een besluit nemen. Remarketing biedt hierin dus de oplossing en deze is fors goedkoper dan de gewone Adwords-strategie. Hieronder steekwoordgewijs de redenen om in te zetten op remarketing:

  • Groter kwaliteitsbezoek bij remarketing van bekende bezoekers.
  • Remarketing is niet duur en heeft een hoger rendement.
  • Vergroting van aantal touching points.
  • Draagt bij aan de “branding” waardoor je bedrijf beter herkend wordt.
  • Je campagne wordt er zijn geheel scherper door.
  • Je kan zelf bepalen hoe vaak de banner getoond moet worden aan bezoekers zodat je voorkomt dat het irritant wordt.

Dommelweb bouwt websites en verzorgd daarna uitgekiende marketingcampagnes om je website te verzilveren.

Denk je dat je campagnes scherper kunnen of ben je geïnteresseerd in remarketing? Neem dan contact met ons op via info@dommelweb.nl.

Jos Oerlemans
Redacteur van bovenstaande artikel en & directeur van Dommelweb.