De opkomst van Social Media Marketing Hoe een bedrijf Social Media kan inzetten.
Facebook, Twitter, Linkedin, Google+, het belang voor bedrijven hiervan neemt toe. Je wordt bijkans duizelig van alle nieuwe ontwikkelingen. Zeker is: Het web krijgt een socialer gezicht. Naast positieve en negatieve recensies die openbaar zichtbaar zijn (bijv. op Google Places) kan dit het profiel van je bedrijf zeker beïnvloeden. Ook “liken”, vrienden worden op Facebook en Google+plussen, het worden allemaal stemmen op je bedrijfswebsite. Deze “reacties” en de hoeveelheid ervan gaan de ranking in Google positief beïnvloeden.
Hoe een goede Facebook-pagina opzetten? Laten we het voorbeeld nemen van een kappers-groothandel in haarlak, gel, spoelingen en nagelaccessoires. Het bedrijf levert aan veel kapsalons deze producten. We nemen wat motivaties van hen door die verder kenmerkend zijn voor Social Media Marketing.
Het bedrijf heeft de kans de website te promoten via SEO (optimalisatie in zoekwoorden) en SEA (adverteren online o.a. met Adwords) wat het ook doet echter aanbeland op de webshop moet men maar verwachten dat de bezoeker contact gaat opnemen. Van de meeste websites is bekend dat slechts een fractie van het bezoek daadwerkelijk een conversie wordt (contactmoment).
Hoe boeien en binden op Facebook? We gaan nu Facebook inzetten die moet gaan werken als gatekeeper naar de echte website. Deze bezoeker moet in een oogwenk hier zien geboeid zien te raken met nuttige informatie. We gaan onmiddellijk gratis iets weggeven aan echte klanten (sample van haarlakje) of prikkelen met een prijsvraag. De eerste adresgegevens komen nu binnen! Verder willen we een aantrekkelijk videootje plaatsen (bijv. workshop nagellakken) zodat de bezoekerstijd verhoogd wordt. Ook willen we wat laatste trends kwijt zodat we autoriteitswaarde uitstralen.
Van Facebook naar de webshop Bestellen op Facebook is niet mogelijk en dat is ook niet de opzet ervan. Ons ultieme doel is dat bezoekers gaan landen op onze eigen webshop (vanuit Facebook linken dus!) en daar overgaan laten gaan tot de aankoop van haarlakken, gels, workshops inboeken. Of men komt naar de fysieke winkel wat natuurlijk ook goed mogelijk is. Kortom op de eigen website moeten alle onze inspanningen verzilverd worden. Interactie aangaan met de klant!
In een Facebook-omgeving zijn de mensen eerder geneigd reacties achter te laten omdat de reacties van anderen ook meteen zichtbaar zijn. De interactiviteit wordt in Facebook op allerlei manieren aangemoedigd tot zelfs video-contact. De kunst is dus na lancering deze vaste klantenclub aan je te binden. De mensen geven elkaar onderling tips wat hier kan gaan over nagellak, kleuren, en werkwijzen. Binnen het bedrijf ontstaat zo een levendige community waarmee men op een gemakkelijke en laagdrempelige manier in contact kan staan met de doelgroep. “Hoe vrienden maken op Facebook?”
Nou moet men nog een begin maken met een club “vrienden” die er nog niet is. Nu is in dat geval handig als je in het verleden bezig bent geweest met het vergaren van e-mailadressen. Het mag dan op spam lijken maar je vaste klantenkring even op de hoogte brengen van je Facebook-pagina lijkt me toch echt wel een goed idee.
Neem even weer het voorbeeld van de kappersgroothandel. Deze staat begin maart 2016 op een grote beurs. Het aantal Facebook-vrienden (klanten dus!) is nog laag en hele project is nog op opstartfase. Er is echter wel een strakke Facebook-pagina waarbij nagellak en aanverwante producten worden aangeboden. Men moet dus de boer dus op en het is zaak “vrienden” te maken. Op de beursvloer wemelt het van potentiële klanten. We kunnen hen laten binden door bijv. een sample aan te bieden in ruil voor Facebook-like. Zo wordt de website verspreid naar andere potentiële klanten door je eigen Facebook-vrienden! Dit verschijnsel heet het “implicit self-referencing” .
Internetmarketingtrends voor 2016 Het moet gezegd worden. Tussen de sociale media en Google woedt een enorme strijd om de gunsten van de gebruikers. Nadat Google met Google+ startte kregen de Twitterberichten bij Google een minder prominente plaats zo melde Reuters. Kortom, ben je net leuk en aardig bezig dan kan je haast niet het onaangenaam gevoel onderdrukken dat je links- of rechtsom ingehaald kunt gaan worden.
Helaas hebben we hier niet direct een oplossing voor. Google+ zal tijd nodig hebben om tot een zelfde aantal gebruikers te komen als Facebook als ze dan al dezelfde loyaliteit krijgen…
Niettemin betekent bovenstaande dat er een volwaardige extra marketing-kanalen bijkomen waar tijd, kennis en kunde voor moeten worden vrijgemaakt.
Iedere keer weer vraagt internet u om in de schoenen van de klant te gaan staan. Wat wil hij, wat stelt hij op prijs? Kan ik aan die behoefte een bijdrage leveren? Wanneer u hier in slaagt, dan bent u spekkoper. Een uitgebreid marketing-onderzoek bij 400 senior marketeers in Engeland en Amerika concludeerde dat bedrijven die sociale media actief gebruiken, betere financiële bedrijfsresultaten tonen dan bedrijven die sociale media niet actief gebruiken.
Jos Oerlemans Bronnen: KPMG | Insite.eu | Reuters | Dommelweb (int. onderzoek)| Adformatie