Schadelijke informatie kan jarenlang op internet vindbaar blijven. Al is het lang niet meer relevant toch kan het privépersonen en bedrijven jarenlang blijven achtervolgen. Nu is het “het recht om vergeten te worden”. Door een formulier in te vullen kan je uit de database verwijderd worden. Lees hieronder onze ervaringen met het recht van vergeten te worden. Immers van wat je normaal gesproken amper nog kan herinneren zou volgens Google vandaag de dag nog belangrijk zijn.Het bewuste formulier kwam eind mei van dit jaar online nadat de rechtbank had besloten dat mensen het recht hebben om ‘ vergeten te worden’ . Google werd verplicht gesteld een formulier online te zetten waarin je aanspraak kan maken op verwijdering van zoekresultaten die schadelijk kunnen zijn.Om een verzoek in te dienen moest een geldig kopie van een ID-bewijs worden ingeleverd net als een link naar de informatie en een reden waarom het gedateerd, irrelevant of ongepast is. Het begin is er dan wel maar onze ervaringen zijn toch wisselend. Als websites de schadelijke content niet verwijderen doordat je geen contact krijgt met een webmaster dan wordt het toch lastiger. Google zal je dan niet helpen en op dat vlak is het “recht” een dode letter.In een interview met Dommelweb eigenaar Jos Oerlemans stelde ik een aantal kritische vragen over Google en dit relatief nieuwe fenomeen. Jos heeft ervaringen met dit Google formulier. Maar eerst wat geschiedenis en basisinformatie.
Explosie van aanmeldingen
Binnen dagen had Google al duizenden aanmeldingen binnengekregen en in totaal kwamen er tot nu toe al 125.000 aanmeldingen binnen via het formulier.
Opstartproblemen binnen Google
Bronnen binnen Google gaven tegenover the Guardian toe dat het bedrijf grote opstartproblemen heeft met het implementeren van dit systeem. Een speciaal juridisch team van Google moet alle aanvragen individueel beoordelen. Wanneer het juridisch team veronderstelt dat deze aanvraag om vergeten te worden niet legitiem is of als er bijvoorbeeld geen redenen zijn om dit verzoek te verwijderen wordt de aanvraag verwijderd. In september bleek dat een zoekresultaat, na het verwijderen van Google, weer terug was gekomen in de zoekresultaten. Iets wat juist niet de bedoeling is…Nu een aantal kritische vragen aan Jos.
Door welke situatie komt het dat je ervaring hebt met dit nieuwe Google formulier?
Jaren geleden was er een faillissement van een klant die op een hinderlijke manier steeds terugkwam in de zoekresultaten. Zelfs jaren en jaren later is dit nog steeds een van de zoekresultaten op pagina 1 op belangrijke zoekwoorden voor diegene. Dan is het hartstikke vervelend natuurlijk aangezien dit negatieve informatie geeft over het bedrijf waardoor eventueel een potentiële klant niet goed wordt geïnformeerd bij zijn keuze.
In welke situatie worden persoonlijke zoekresultaten verwijderd?
Schendbare en schadelijke informatie wordt wel sneller verwijderd zoals het filmpje van Dave Roelvink laatst. Dat zal waarschijnlijk niet meer in de zoekresultaten staan en eigenhandig en handmatig door Google verwijderd is. Toch zijn er diverse gevallen bekend waarbij Google de zoekresultaten verwijderd en na een, volgens Google foutje achter de schermen, het zoekresultaat doodleuk terugkomt.
Is het mogelijk om een persoonlijk schendbaar bericht op internet er af te krijgen wanneer je de beheerder van die website niet kunt bereiken?
Het is zeer de vraag in welke mate Google hier medewerking in verleent. Zeker is dat elke dag teveel is. Personen kunnen er jarenlang meer worden lastig gevallen. Stel dat je in je studententijd in een dronken bui in een voortuintje hebt geplast. Het blijft zo maar jarenlang op YouTube staan. In het normale leven vergeef je zoiets maar als op het internet staat word je onterecht en jarenlang er mee achtervolgd.
Is het mogelijk om als bedrijf uit de zoekresultaten van Google te verdwijnen?
Voor een klant van Dommelweb Internetmarketing zijn wij aan de slag gegaan met het Google formulier ‘recht om vergeten te worden’. Nadat wij alle ‘slechte vermeldingen’ van een oud faillissement van de betreffende websites hadden gekregen, klopte wij bij Google aan met het verzoek om deze resultaten te verwijderen. Je kunt begrijpen dat een bedrijf last heeft van deze oude zoekresultaten. Als ze dan doorstarten op dezelfde naam wordt het moeilijk. Nu waren een aantal websites bereid de informatie toch te verwijderen waarna Google ze alsnog ook uit de zoekresultaten heeft gehaald. Op dat punt hadden onze inspanningen duidelijk vruchten afgeworpen.Waar schiet Google dan tekort? Doordat dit bedrijf geen ‘persoon’ is worden de zoekresultaten niet verwijderd (behalve dus op de websites zelf). We zijn toen aan de slag gegaan met het schrijven van goede content op deze websites, aanmelden bij bedrijvengidsen etc. D.m.v. van contentbuilden werden deze pagina’s naar het ‘zoekresultatengraf’ (pagina 2 en verder…) verdrongen.
Zelf aan de slag met dit nieuwe Google formulier?
Het is belangrijk dat je zelf contact zoekt met de webmasters van de pagina’s waar jij verkeerd zou staan vermeld. Wanneer deze webmaster jouw resultaten heeft verwijderd kun je naar Google stappen met het verzoek om deze pagina’s uit de zoekresultaten te verwijderen. Wanneer jij geen contact krijgt met de webmaster wordt het een lastig verhaal. Enkel in extreme gevallen waarbij bewezen kan worden dat het hier een onwaarheid betreft, zal Google het initiatief in eigen handen nemen.
Conclusie
Google is door een beslissing van de rechtbank in een lastige situatie verwikkeld. Voor een zoekmachine-gigant als Google, welke dagelijks miljoenen nieuwe pagina’s moet opnemen, is het bijna onmogelijk te noemen om de verzoeken allemaal te honoreren. Echter door actie te ondernemen naar websites waar de content opstaat en volgens het formulier in te vullen kan de content verwijderd worden. Ons is het gelukt.
“Gewist willen worden uit zoekresultaten?” ….neem contact met ons op.