Voordat ik ga uitleggen hoe je moet adverteren op Facebook, wil ik eerst bespreken waarom je zou adverteren op Facebook. Veel mensen starten een advertentie op Facebook, maar weten eigenlijk niet waarom. Ze doen het dan omdat ‘andere mensen dat ook doen’, maar weten eigenlijk niet wat ze er mee willen bereiken.
Doel van Facebook
Elk bedrijf heeft natuurlijk een ander doel. BeautyPlaza is al tijden een klant van Dommelweb en wij verzorgen de gehele marketingstrategie. Op het gebied van Facebook doen ze het met 850+ likes al aardig maar ook hier is nog veel resultaat te behalen. Stel voor jezelf als bedrijf eerst een haalbaar doel op. Houd hiermee ook rekening met het mogelijke bereik, tijd en doelgroep. De ene doelgroep is wat meer gelegen om berichten te liken en te reageren dan de ander.
Het opstellen van een doel is redelijk eenvoudig. Denk bij jezelf na wat je op dit moment hebt bereikt en wat je wilt bereiken. Voorbeelden van doelen:
- 500 likes rond 1 juni 2015
- Gemiddeld bereik per post: 500
- Minimaal 5 reacties per bericht
Delen van goede posts
Het is leuk om op Facebook te adverteren, en het kan daadwerkelijk mooie resultaten geven als je er serieus mee aan de slag gaat. Voordat je begint met adverteren is het wel van belang dat je een goede social media strategie hebt en duidelijk voor ogen hebt welke resultaten je op welke wijze wilt behalen.
Om te beginnen moet het voor de bewuste personen die je pagina hebben geliket een reden bieden om je te volgen. Wat heb jij extra te bieden? BeautyPlaza deelt al tijden hun acties, producten en een ‘kijkje in de keuken’.
Op dit moment bereiken ze de Nederlandse kapsalon eigenaar al aardig. Dit allen is bereikt zonder te adverteren op Facebook. De komende tijd gaan wij samen met BeautyPlaza ook de posts en de pagina van BeautyPlaza promoten door middel van adverteren op Facebook. Mits op de juiste manier gedaan zal dit veel extra bezoekers, likes en reacties opleveren.
Het is daarom ook belangrijk om eerst vast te stellen wat je wilt bereiken met Facebook en daarnaast ook voor adverteren op Facebook. Een aantal doelen voor Facebook adverteren:
- Wil je meer bezoekers naar je website?
- Wil je meer likes op je Facebook pagina?
- Wil je een grotere naamsbekendheid van jouw merk opbouwen?
- Wil je speciale advertenties gaan communiceren?
Uitgebreide doelgroepselectie
Wat adverteren op Facebook zo mooi en interessant maakt, is de mogelijkheid om je doelgroep tot in de details te selecteren. Zo kun je precies bepalen wie de advertentie komt te zien. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om je advertentie alleen te laten zien aan mannen tussen de 25-30 jaar, single zijn, van mountainbiken houden, in Amsterdam wonen en de biografie van Steve Jobs gelezen hebben (om maar wat te noemen). Een aantal targetmogelijkheden zijn locatie, man/vrouw, seksuele voorkeur en opleiding. Ook kun je targeten op burgelijke staat, talen en werkgevers.
Zoals je ziet kun je dus precies instellen waar je advertentie wordt getoond, wanneer en bij wie.
Voordelen van Facebook adverteren tegenover Google Adwords
Er zijn zeker een aantal voordelen aan de kant van Facebook Adverteren. Op deze manier kun je de doelgroep preciezer bereiken en precies bepalen hoe en wanneer je ze een advertentie laat zien. De uitgebreide instellingen van Facebook Adverteren zijn hierbij ten voordelen.
Daarnaast betaal je bij Google Adwords per klik en wanneer de bezoeker je website verlaat is die ook echt weg en haal je er verder niets meer uit. Op Facebook kun je adverteren met als doel meer likes te verwerven. Deze likes blijven staan en zodoende blijven deze mensen je Facebook pagina dus volgen…
Succes met Facebook adverteren
Op het gebied van Facebook adverteren is veel te behalen. De kunst is om een goede social media strategie neer te zetten. Hierbij is adverteren op Facebook essentieel, aangezien dit je helpt om je pagina in een stroomverstrelling te laten groeien, of bijvoorbeeld direct al mensen naar je website te laten gaan. Social media kost tijd en dat zul je er ook in moeten steken. Maar met behulp van Facebook Adverteren gaat het een stuk sneller.
In bovenstaande voorbeelden zijn de mogelijkheden voor Facebook-adverteren naar voren gekomen. Benieuwd hoe Facebook-adverteren voor uw bedrijf ingezet kan worden? Neem dan contact met ons op. Wij zetten uw bedrijf graag in de spotlights.