Vijf argumenten die je moet weten als het gaat om een nieuwe website. (deel I van II)
Wanneer moet je gaan investeren in een nieuwe website? Het is een vraag die ik vrij vaak krijg. Het antwoord luidt, “het hangt ervan af.” Om goed antwoord op de vraag te kunnen geven hieronder vijf veelvoorkomende situaties. In een artikel van volgende week krijg je de andere zeven redenen.
Om een afscheid te gaan nemen van uw oude website is één argument vaak niet voldoen. Als echter uit de onderstaande lijst 3 of meer situaties van toepassing zijn dan is het tijd voor vernieuwing.
1. Hoge kosten of lange doorlooptijden bij wijzigingen Een moderne website moet wendbaar (agile) zijn; iedere gewenste wijziging is snel en betaalbaar door te voeren.
Beperkte wendbaarheid is onwenselijk. Er zijn immers doorlopend aanleidingen om een website aan te passen: nieuwe producten, conversieverbeteringen en nieuwe tags I.v.m. nieuwe marketingstrategie. Een website verliest aan concurrentiekracht wanneer deze aanleidingen niet, -of heel traag- leiden tot ingrijpen. Dan zijn niet alle producten vindbaar of worden conversieverbeteringen niet doorgevoerd.
Voor het oplossen van wendbaarheidsproblemen moet duidelijk zijn wat de oorzaken zijn. Bekende oorzaken zijn:
- Dure webbouwer vraagt hoge vergoedingen voor wijzigingen. Bij grote organisaties gelden soms niet-marktc onforme interne verrekenprijzen.
- Inflexibiliteit van de website of systeemarchitectuur maakt wijzigingen arbeidsintensief.
- Rigide processen bij IT afdeling of webbouwer maken wijzigingen complex en arbeidsintensief.
Enkele van deze oorzaken zijn organisatorisch. Maar toch zal de aanpak van deze oorzaken vaak leiden tot nieuwbouw. Bij overgang naar een andere beheerstructuur is het maar de vraag of migratie van een bestaande website goedkoper is dan nieuwbouw.
2. Toevoegen belangrijke functionaliteit is onhaalbaar
Sommige websites zijn technologisch of structureel helemaal verouderd of onschaalbaar en daa
Voor iedere website is de essentiële functionaliteit weer anders. Maar als dergelijke functionaliteit ontbreekt en aanbrengen is niet eenvoudig dan is herbouw noodzakelijk.rdoor is het toevoegen van essentiële functionaliteit onhaalbaar. Het gaat hier om functionaliteit zoals productnavigatie via zoeken, sorteren en browsen, productvergelijkingen of betalen met iDeal. Dergelijke functionaliteit is een must om concurrerend te zijn.
3. Content management problemen Een content management systeem is het hart van de website. Als er problemen zijn hebben deze vrijwel altijd een grote impact.
Vier problemen kunnen leiden tot vervanging van een CMS
- Niet alle gewenste soorten content. Naast tekst en afbeeldingen moet een CMS bijvoorbeeld ook kunnen omgaan met video, podcasts, blogs, polls, wiki, forum, etc.
- Traag voor websitebezoekers. Een CMS moet snel content serveren aan een browser. Als het CMS de oorzaak is van een trage website is dat aanleiding voor een ingreep
- Traag voor webredactie. Een CMS moet een snelle applicatie zijn voor de redacteur. Een traag CMS is vervelend om mee te werken. Zo leidt het tot suboptimale contentkwaliteit, ontevreden redacteuren en een minder wendbare website
- Goedkopere alternatieven. Niets is zo dynamisch als de CMS-markt. Wat kort geleden alleen verkrijgbaar was bij een dure licentie is vandaag gratis in een open source pakket verkrijgbaar.
4. Beïnvloedingsfactoren die moeten leiden tot conversie zijn niet optimaal geïntegreerd.
Verleiden via een website is moeilijk genoeg. Tegenwoordig zijn er wetenschappelijk modellen (prof. Cialdini) die voortkomen uit de psychologie. Deze kunnen nu succesvol in een website geïmplementeerd worden. Als er geen van onderstaande beïnvloedingsfactoren op de site staan wordt het lastig, zo niet onmogelijk, om tot enige conversie te komen:
De factoren zijn: - wederkerigheid: Geef gratis iets weg zodat je automatisch een schuld creërt; - Commitment kweken maar begin klein; - Sociale bewijskracht: zoveel mensen gingen u voor. - Sympthatie: Als je dezelfde familienaam hebt wordt je gratis aardig gevonden. - Autoriteit: Chriet Titulaer beveelt deze Google-bril aan. - Schaarsheid: nog twee plaatsen in de bus beschikbaar.
Binnenkort komt hier apart een artikel voor beschikbaar!
5. Trage of instabiele website Snelheid en betrouwbaarheid zijn essentiële succesfactor van een website. Iedere seconde wachttijd bij websitebezoekers kost geld. Iedere foutmelding is een minpuntje. Mocht een website om welke reden dan ook niet optimaal functioneren dan is ingrijpen noodzakelijk. Herbouw is een optie als de problemen niet eenvoudig oplosbaar zijn.
De oplossing is natuurlijk afhankelijk van de oorzaken. Het kan door van alles komen; problemen met software, hardware, bezoekersaantallen, externe media, etc. Monitor daarom continu de stabiliteit en snelheid van de website. Bekende software om dit mee te doen zijn Nimsoft cloud user experience, Oracle Real User Experience Insight. Mocht je dit niet al gebruiken dan kun je met een trail versie al veel problemen vinden. Deze materie is echter belangrijk genoeg om in te investeren, dus houdt het niet bij een trailversie.
Over enkele weken ontvangt u het 2e deel van dit artikel.