DTG; de voor- en nadelen van een grote speler

Al in 1884 werd de eerste Telefoongids uitgebracht, door DTG. Al 125 jaar is DTG dus een speler op de markt en hebben ze de ontwikkeling van de Telefoongids naar een online marketing service gebracht. Door de recente ontwikkelingen online, de reclames van de fietsenmaker Ali en de nieuwe naam in 2012 (DTG) positioneert DTG zichzelf als een betrouwbaar bedrijf op het gebied van websites, internetmarketing, Google Maps weergaves, bedrijfsprofielen en gidsprofielen. Maar is DTG eigenlijk wel zo betrouwbaar als deze achtergrond informatie doet vermoeden?

DTG reclames op televisie

Volgens de DTG richten ze zich op MKB-bedrijven die graag makkelijk en snel online vindbaar willen zijn. Dit kan door middel van een nieuwe website, Google campagnes en een app op maat. Door de geringe kennis van deze groep potentiële klanten is het voor hen lastig om daadwerkelijk ook te begrijpen of alles wat er wordt gedaan voor hen ook van dusdanige kwaliteit is. En dat is nu dus net het probleem…

Mijn ervaring met de Telefoongids is, dat ze een hoop willen en ook toezeggen, maar weinig presteren. De ‘verkopers’ die daar werken, weten niet precies hoe het werkt op internet. Die werken daar, om te verkopen. Daarbij is het ook een bedrijf, wat in handen is van ‘risico investeerders’. Die willen zoveel mogelijk geld uit hun investering halen.

Dit alles zie je dan weer terug in de producten. Hoge prijzen in vergelijking met de concurrende internetmarketing bureaus en minder resultaat.

Voorbeeld recensie van klant:

‘De kosten’ – Als u een SEA pakket bij ons afneemt, dan wordt een deel van het maandbudget (20% tot 45%) gebruikt om de werkzaamheden van onze SEA specialisten (Google Adverteren) te dekken. Van het overige deel (55% tot 80%) worden de klicks (Klicks zijn simpelweg de aantal keer klikken op een advertentie) ingekocht bij Google.’

Daar is absoluut niets van waar. Ik heb bij De Telefoongids gewerkt, de pakketten die we aan konden bieden bestonden altijd uit €1,- per click. Dan werden er ongelooflijke niche termen ingekocht, die, zo weet ik nu, voor 0,10-0,20 cent per click ingekocht worden. Een niche term is een term waar weinig op wordt gezocht en weinig concurrentie op is, zoals bijv. een wasmachine type PX500.  Zelf heb je niets te zeggen over welke trefwoorden ingekocht worden. Dit beloven ze wel, maar puntje bij paaltje doen ze het niet.

Zelfs als vertegenwoordiger werd mij vanuit de back office toegezegd, dat klanten een lijst met trefwoorden konden aanleveren voor Adwords. In de praktijk ging die lijst alleen dan de prullenbak in en kochten ze toch andere Keywords in. Dan had ik weer de boze klant aan de lijn…

Natuurlijk staat de tijd niet stil, ook niet bij de Telefoongids. Maar ze zijn eigenlijk meer constant zoekende en komen dan constant met ‘nieuwe’ producten.

Lees hier meer recensies over DTG.

Conclusie DTG

De oude telefoongidsDoor de naam van de Telefoongids staan ze nog altijd goed bekend. De reclames op televisie trekken daarnaast twijfelaars en niet-kenners van internetmarketing over de streep om makkelijk een eigen website te krijgen zonder teveel rompslomp. Helaas wordt er door de massa-productie van deze websites veel minder gelet op de kwaliteiten van een website en de eisen van de klant, immers moeten ze snel door naar de volgende klant.

Laat jezelf vooraf altijd informeren door specialistische partijen en maak je beslissing niet over 1 nacht ijs. Vaak is het verstandig om informatie op te vragen bij meerdere partijen om zo uiteindelijk tot een gedegen en betrouwbare conclusie te komen.

Dommelweb Internetmarketing uit Den Bosch is een betrouwbare partner op het gebied van webdesign en internetmarketing. Wij maken gratis een schatting van de mogelijke kosten voor Google Adwords. Neem hiervoor contact met ons op!