Vanaf 21 April 2015 zal Google websites die mobielvriendelijk zijn hoger gaan indexeren in de zoekresultaten. Wanneer jij een website hebt die niet geoptimaliseerd is voor mobiel zal dit dus een daling betekenen in de resultaten op mobiel. Des te meer reden om je website mobielvriendelijk neer te zetten.
In haar verklaring laat Google weten dat de toename van mobiel verkeer de hoofdreden voor deze wijziging is:
“As more people use mobile devices to access the internet, our algorithms have to adapt to these usage patterns.”
Waarom moet je website mobielvriendelijk zijn?
Een website die mobiel vriendelijk is wordt duidelijker weergegeven op je mobiel. Wanneer een website niet mobielvriendelijk is, is het lastiger voor bezoekers om de website goed te bekijken. Gezien het gebruik van de mobiele telefoon de laatste jaren explosief is gestegen is dit voor Google een belangrijke maatstaf geworden om websites te beoordelen.
Test je website op mobielvriendelijkheid
Een pagina is volgens Google mobielvriendelijk als die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
- De tekst is leesbaar zonder zoomen.
- De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
- Knoppen en linkjes staan ver genoeg uit elkaar, zodat de juiste met een vinger kan worden geklikt.
Als je zeker wilt zijn dat jouw pagina aan deze criteria voldoet, controleer die dan met de mobielvriendelijke test van Google. Deze test werkt alleen wanneer je Googlebot toestaat om de CSS en JavaScript in je website te indexeren.
Conclusie: Google gaat langzamerhand afscheid nemen van de traditionele websites. Wie nog geen mobiel vriendelijke website heeft doet er goed aan om dit op zijn prioriteiten lijst te zetten. Niet zeker of jouw website Google’s goedkeuring mag dragen? Controleer je website dan in Google’s Mobile-Friendly Test.
Voorbeeld uit de praktijk
Er zijn vele voorbeelden te noemen van websites die een groot deel van het verkeer vanuit mobiele apparaten haalt. Zo kwam NU.nl in 2011 al met een artikel waarin vermeld stond dat maarliefst 50% van de bezoekers op de website vanuit de mobiel kwam. Dit was voornamelijk in de ochtend en avond, wanneer mensen even snel het nieuws op mobiel willen scannen. Overdag werd er meer gebruik gemaakt van desktop gezien veel mensen op kantoor zijn. Een mooi voorbeeld waarin je kunt zien hoe belangrijk mobiele bezoekers zijn en nog meer gaan worden!
Heb jij nog geen mobielvriendelijke website?
Dommelweb is specialist op het gebied van websites en mobielvriendelijke websites. Wil je advies over een mobielvriendelijke website? Neem dan contact op met Dommelweb.