Het nieuwe winkelen

De groei van online shopping is niet meer te stoppen. In dit artikel aandacht voor de trends op het gebied van het nieuwe winkelen en tips…

Het Nieuwe Winkelen Eye-openers voor retailers.

Onderzoek: “het nieuwe winkelen”. Eerst even vooraf. Uit een conclusie van het onderzoek dat PriceWaterhouseCoopers in 2012 heeft uitgevoerd is gebleken dat winkelketens onvoldoende in staat zijn om hun online en offline verkoopkanalen elkaar te laten versterken. Het onderzoek werd gehouden onder 7000 online shoppers uit acht landen. De belangrijkste conclusie was dat retailers in de toekomst de beste combinaties van offline en online-marketing toe moeten passen om het hoofd boven water te houden.

Laten we even kijken wat er momenteel aan de hand is… Door de jaren heen is het koopgedrag van de consument veel veranderd. Op dit moment is het koopgedrag een samensmelting van MObiel, SOciaal en LOkaal (MoSoLo) volgens het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Met de nieuwste Smartphone is de consument altijd bereikbaar en online. Niet iedereen doet dat natuurlijk maar de groep wordt wel steeds groter.

Daarnaast zorgen Social Media zoals Facebook en Twitter ervoor dat consumenten altijd in contact zijn met anderen. Ook kunnen bedrijven voortaan zien waar consumenten zich bevinden en wat ze daar op dat moment doen door applicaties zoals Foursquare.

Cross selling marketing

Een belangrijke trend die te maken heeft met dit nieuwe koopgedrag is het zogenaamde ‘cross channel retail’. Dit betekent dat consumenten zich oriënteren en aankopen doen in zowel online shops als fysieke winkels in de stad. Wanneer een winkelier cross channel retail gaat voeren, vormt de webshop bijvoorbeeld een verlenging voor zijn fysieke winkel in de binnenstad. Als ondernemer moet je dus goed rekening houden met de nieuwe behoeften van de klanten. Contact en aansluiting met de doelgroep zijn erg belangrijk!

Consumenten willen tegenwoordig zelf bepalen wat ze waar, op welke manier en op welk moment kopen (ABN AMRO/CBW-MITEX 2011). Je zult er als retailers en fabrikant samen voor moeten zorgen dat hetgeen wat de consument wil, aanwezig is op de juiste plaats, op de juiste tijd.



Veenendaal als pilotstad

Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel doet veel onderzoek naar het fenomeen Het Nieuwe Winkelen en heeft hiervoor onlangs het project ‘het nieuwe winkelen in de binnenstad’ opgezet in Veenendaal als pilotstad. Geselecteerde ondernemers in deze stad gebruiken moderne technieken om beter te kunnen communiceren met hun klanten en ze te kunnen helpen tijdens het winkelen. Het winkelen in Veenendaal wordt hierdoor voor consumenten aantrekkelijker en gemakkelijker gemaakt op verschillende manieren.

  • Vrije parkeerplaats zoeken via je smartphone;
  • Gratis WiFi netwerk in de hele binnenstad;
  • Prijzen en beschikbaarheid van artikelen in de etalage checken;
  • Gekochte producten tijden opslaan in een kluis of tijdelijk opslaan en op locatie in Veenendaal laten bezorgen.



Inmiddels zijn er veel ondernemers in verschillende steden geïnteresseerd om mee te doen aan Het Nieuwe Winkelen project van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, bijvoorbeeld in Leeuwarden en Veldhoven. Maar zelfs zonder hulp zijn er steden en ondernemers die stappen zetten om hun voordeel te halen uit de online wereld. Een mooi voorbeeld is Oss, waar ongeveer 17 winkeliers een gezamenlijke webshop gaan openen die rond september 2012 in de lucht moet zijn. Deze ondernemers zien hun omzet dalen en zij weten dat er op internet wat te halen valt.



 

Een voorbeeld van Dommelweb: “Kidz Industry”.

Een mooi voorbeeld van een winkelier die het allemaal zelf heeft opgepakt is Kid’z Industry, die met onze hulp een prachtige Facebookpagina hebben gelanceerd.

Op deze pagina zet de eigenaresse bijvoorbeeld foto’s van nieuwe kleding die binnen is gekomen of fotografeert ze kinderen die ze leuk heeft aangekleed. Dit levert erg veel reacties op, wat natuurlijk goed is voor de naamsbekendheid van de winkel.

Dit is een mooi voorbeeld van een retailer die erachter is gekomen hoe belangrijk het internet en social media op dit moment is voor de klanten.

 

 

 

Wat kun je als ondernemer nu zelf doen om alvast de eerste stappen te zetten op het internet?

  • Gebruik Social Media; maak een bedrijfspagina op Facebook of LinkedIn.
  • Zorg dat u vindbaar bent via Google Places.
  • Gebruik QR (Quick Response) codes om consumenten direct op uw landingspagina of advertentie te laten komen.
  • Gebruik Groupon om specifieke aanbiedingen te kunnen doen.




Wat kunnen wij voor u doen?

Dommelweb kan u uiteraard helpen uw weg te vinden op internet. Wij verzorgen diverse trainingen op het gebied van Internetmarketing en Social Media. Wij onderscheiden ons door specialistische kennis om bovenaan in Google te komen. Dit doen wij door het combineren van de disciplines: vormgeving, techniek en internetmarketing. Enkele oplossingen die wij u kunnen bieden:
  • Optimalisatie van uw website zodat u hoger in Google komt (SEO)
  • Google Adwords (SEA) en Analytics-advies.
  • E-mail nieuwsbrieven
  • Adviseren en opzetten van Social Media.
  • Navigatie en tekst verbeteren op de website.

 

 

Bronnen: hetnieuwewinkelen.org |  HBD |  Financieel Dagblad |  Twinkle Magazine |  rapport ABN AMRO en CBW-MITEX |  PwC