Het algoritme van Google

Een ingewikkelde wiskundige formule..

Honderden factoren zijn van belang. Het marktaandeel van Google kan alleen maar zo groot zijn omdat ze ook echt meerwaarde bieden voor de internetters. Lees verder om meer te weten te komen hoe deze formule werkt.

Om de concurrentie voor te blijven is Google permanent bezig om de zoekresultaten te verbeteren. Aan de andere kant zijn er duizenden specialisten bezig om hun opdrachtgevers zo goed mogelijk van dienst te zijn met de beste zoekmachineresultaten. Om er voor te zorgen dat u bovenaan komt moet de spelregels weten van de SEO, de Search Engine Optimalisatie.

Zoekmachinespecialist: een vak in een snel veranderende omgeving Het zal niet verbazen dat deze specialisten elkaars ervaringen en kennis delen. Zoekmachinespecialist is dan ook een vak wat zich snel ontwikkeld. Het goed bijblijven met de vele veranderingen en de nieuwe kennis is een dagtaak op zich. Hoewel het algoritme van Google supergeheim is, komen er af en toe berichten naar buiten over belangrijke veranderingen.

Inhoudelijk goede site hebben van veranderingen bij Google doorgaans weinig te vrezen. Zo waren er dit jaar 2 grote aanpassingen, de zogenaamde mayday update en de Panda update deze herfst. Google zet bij al haar veranderingen de zoeker centraal. Inhoudelijk goede sites hebben onder deze veranderingen daardoor weinig te vrezen, ze winnen alleen. Google gaat steeds meer belang hechten aan de persoonlijke waardering voor sites. Komt een site met regelmaat voor in de sociale media, dan telt dat extra mee. Ook de waarderingen met de Google+ button tellen nu mee. De robots van Google speuren constant het net af en indexeren alle pagina’s op belangrijke kenmerken. Op 25 juli 2008 werd volgens Google het aantal van 1 biljoen unieke url’s overschreden.

Van de 200 deelagoritmes zijn er ongeveer 150 bekend Het algoritme van Google bestaat uit ongeveer 200 deelalgoritmes. Hiervan zijn er 150 min of meer bekend. Een belangrijk deelalgoritme is in ieder geval de pagerank. De pagerank wordt berekend aan de hand van het aantal links wat naar een pagina verwijst. Daarbij speelt de verwijzende pagina ook een rol. Hoe hoger de pagerank van de verwijzende pagina, hoe waardevoller de link.[bron: Wikepedia] De pagerank van een pagina speelt een belangrijke rol bij de positiebepaling. Over deze waarde is de laatste tijd wel enige discussie.

Google kan niet alles “zien” of “lezen” Google kan geen plaatjes lezen, maar wel de vervangende teksten. Deze vervangende teksten zijn daarom belangrijk. Maar niet alleen daarom, het maakt de pagina ook ‘leesbaar’ voor blinden. De tekst van het plaatje kunnen zij lezen met een brailleregel onder het toetsenbord.

Dommelweb den Bosch SEO en google Adwors afbeelding

Niet iedereen staat stil bij het belang van zoekmachineoptimalisatie Google hecht groot belang aan de titel van een pagina. Ze ziet dit als de kop van een krantenartikel. De kop moet natuurlijk wel de lading dekken. Toch, wanneer we op internet zoeken op ‘home’ dan krijgen we ruim 25 miljoen resultaten. Bij ‘ index’ een krappe 15 miljoen. Een kleine 40 miljoen sites dus waar onvoldoende is stilgestaan bij de werking van Google. Google hecht ook belang aan de teksten van de interne en externe links. De linktekst ‘ klik hier’ heeft voor Google geen extra waarde. De tekst ‘specialist zoekmachinemarketing ’ is veelzeggender.

Ook erg belangrijk is de “description”. Niet zelden zien we dat webbouwers deze mogelijkheid volkomen onbenut laten. Echter dit is de enige functie die u handmatig kunt bewerken en die zichtbaar wordt bij de zoekresultaten. Zorg hierbij voor een zuivere omschrijving van uw bedrijf en een call-to-action die mensen aanspoort door te klikken.

Actualiteit Een recente bekende aanpassing van Google is de nadruk op actualiteit. Actuele pagina’s krijgen een hogere positie dan pagina’s die jarenlang hetzelfde blijven. Of zoals Google het zegt. Wanneer iemand zoekt op ‘Olympische spelen’ Dan wil hij waarschijnlijk eerder informatie over de zomerspelen van 2012 dan de spelen van 1900.

Meer weten over Google en Internetmarketing? Doe mee met onze workshop of maak een afspraak voor een bedrijfstraining.